Blog

Apomatch … veel meer dan een ‘Tinder voor apotheken’

Op Pharmanology werd ‘Apomatch-jouw partner in apotheekovernames’ officieel gelanceerd voor het brede apothekerspubliek. Best wel een spannend moment voor Ellyne en Christophe die mee aan de wieg stonden van dit online platform. Apomatch is inderdaad het resultaat van een intense samenwerking tussen KAVA Connect en Accountancy KAVA, volledig uitgewerkt door de KAVA IT-dienst. Maar vergis je niet: de ambities reiken verder dan KAVA of Antwerpen. AFT ging in gesprek met beide protagonisten.

Ellyne Meeus is afdelingshoofd relatiebeheer bij KAVA Connect en in die functie (o.a.) verantwoordelijk voor contacten tussen overnemers en overlaters. Christophe Gouwy leidt al vele jaren Accountancy KAVA, zij beschikken eveneens over specifieke expertise in overnames. Beide afdelingen werken onafhankelijk van elkaar, met heel veel respect voor de privacy en de belangen van hun individuele klant, of die nu een potentiële overnemer of overlater is. Tegelijk zijn er veel kansen voor synergie en die laten ze natuurlijk niet onbenut. Zo waren beide partijen recent nog nauw betrokken bij de cyclus apotheekovername en vonden ze elkaar dus ook rond Apomatch.

In een notendop

Apomatch (apomatch.be) is een digitaal platform dat kandidaat-overnemers in contact brengt met  overlaters. Die kunnen hun apotheek te koop stellen via dat platform met foto’s en gedetailleerde informatie over o.a. personeel, ligging, ondernemingsvorm, softwarepakket en omzetcijfers. Apomatch is voor iedereen die zich registreert zichtbaar en toegankelijk en wordt enkel betalend voor wie een ‘advertentie’ wil plaatsen.

Het platform biedt statistische gegevens over de populariteit van een advertentie en het aantal bezoeken dat die genereert. Dit helpt de verkoper inzicht te krijgen in de interesse van potentiële kopers alsook uit welke omgeving deze kandidaten komen. Bij mogelijke interesse worden de contacten tussen beide partijen gelegd zodat een mogelijke apo-match kan plaatsvinden. Wie klant is bij Accountancy KAVA of KAVA Tariferingsdienst kan aan een voordelig tarief een advertentie plaatsen.

De nood was hoog …

Anno 2024, binnenkort 2025, ziet de overnamemarkt er toch wel anders uit dan enkele jaren geleden. (Christophe) ‘De evolutie in de markt is er één met meer apotheken te koop en minder kandidaat-kopers. Dit maakt het moeilijker voor apotheken om snel een koper te vinden, ook voor grotere apotheken. Ik herinner me van mijn beginperiode dat kandidaat-kopers vaak de deuren platliepen van elke apotheker-eigenaar die ouder dan 50 was. Maar dat tijdperk is al even voorbij.’ (Ellyne) ‘Tot voor kort was het doorgaans een goed bewaard geheim wanneer een apotheek te koop stond. Groothandels, accountancy kantoren of beroepsverenigingen hielden lijstjes bij en deelden die met potentiële kopers voor zover dat mocht van de verkoper. Als je dan niet gekend was bij een van deze partijen greep je vaak naast een overname. Nu zijn de verkopers vragende partij naar meer visibiliteit om een breder publiek te bereiken en de kans op een succesvolle overname te vergroten.’

Door al meteen heel wat info over die apotheek te tonen, vermijd je verkeerde verwachtingen langs beide kanten. Het levert ook wat tijdswinst op omdat je nu bij aanvang al aan geïnteresseerden duidelijkheid biedt.

Christophe geeft aan dat dit platform helemaal past in de filosofie van Accountancy KAVA dat steeds meer inzet op ‘modern werken’. (Christophe) ‘ Het draait niet alleen om minder papiergebruik, maar ook om efficiëntere processen door het gebruik van meer digitale oplossingen.’ En dat is heus geen promopraatje: kijk maar wat er allemaal met het online boekhoudpakket Yuki gerealiseerd is, waar Accountancy KAVA een pioniersrol vervulde (zie eerdere interviews in het AFT). Met Apomatch doen we iets gelijkaardigs: we maken het overnameproces deels digitaal, eenvoudiger en efficiënter voor alle betrokken partijen.’

Check check check

Toch maar even de vergelijking maken met Tinder. Wordt het onderwerp soms niet te rooskleurig voorgesteld? Of met andere woorden: klopt de info wel die online staat? (Ellyne) ‘Alle informatie die in de advertenties staat wordt door KAVA Connect gecontroleerd voordat deze online gaat. Het gaat dan onder meer om de relevantie van wat in de geschreven tekst staat en de ligging. Indien nodig zullen we de verkoper adviseren om een aantal aanpassingen te doen, maar uiteraard blijft deze laatste volledig in controle van zijn advertentie. Aangezien de kwaliteit en betrouwbaarheid van het platform valt of staat met de correctheid van de gepubliceerde info, hechten we hier enorm veel belang aan.’

Goed gelanceerd

Het platform is vrij toegankelijk voor iedereen, ongeacht of men klant is bij KAVA of een andere vereniging. Iedereen kan zich dus registreren en een advertentie plaatsen. (Ellyne) ‘Daarom hebben we het ook meteen op Pharmanology voorgesteld, waar we heel wat positieve reacties ontvingen. Op dit ogenblik staan er al tien actieve advertenties op de site. De drempel om die info te delen bleek veel lager dan misschien oorspronkelijk gedacht.’ Ook Christophe was aanwezig op het beursweekend en merkte dezelfde good vibes: ‘Hoewel er aanvankelijk enige schroom was om financiële gegevens te delen, zijn de meeste overlaters bereid om deze informatie te verstrekken, wat de waarde van het platform verhoogt.’ Dat vertaalt zich ook in de praktijk: het aantal gebruikers en advertenties op het platform groeit wekelijks, wat aangeeft dat er een toenemende interesse en behoefte is.

In house productie

Ellyne en Christophe broedden al langer op het plan om zo’n platform op te richten. Gelukkig kregen ze ook de collega’s van KAVA ICT mee in het verhaal en was het KAVA-bestuur bereid daarin te investeren. Het resultaat mag gezien worden! (Ellyne) ‘We zitten nog steeds regelmatig samen zodat we zelf de controle hebben en snel kunnen anticiperen en aanpassen waar nodig. We werken aan een 2.0 versie, smartphonevriendelijk en toegankelijk voor makelaars. Nu al kunnen apotheken van aan de kust tot diep in Limburg zich aanbieden op dit platform. Op termijn denken we er zeker aan om ook andere beroepsverenigingen erbij te betrekken en het uit te breiden naar andere regio’s.’

Maar nu eerst even laten groeien in Antwerpen én daarbuiten. (Christophe) ‘We gaan er alvast de boer mee op en nemen het mee naar de cyclus overname, op onze stagedagen, startersavonden en andere initiatieven.’

Benieuwd naar het vervolg! Zelf meer weten? Surf naar apomatch.be of neem contact op via connect@kava.be.

Artikel geschreven door Nico Carpriau voor het AFT.